Holowanie przyczepy kempingowej, wskazówki dla początkujących

Holowanie przyczepy kempingowej, wskazówki dla początkujących

Holowanie przyczepy kempingowej może być trudne i wydaje się przerażającą perspektywą, jeśli mamy spróbować tego pierwszy raz. Ale nie musi tak być, to nic trudnego, jeśli przestrzegasz podstawowych wskazówek bezpieczeństwa.
Kierowanie zestawem kempingowym to opanowanie nowych technik jazdwy w różnych warunkach.
Prawdziwe wyzwanie, które jak wszystko, jest tym łatwiejsze, im więcej się to robi.

Oto kilka naszych porad od caravaningekspert, które pomogą Ci w bezpiecznym holowaniu przyczepy kempingowej.

Jeśli myśl o holowaniu uniemożliwia ci zakup przyczepy kempingowej, są miejsca, w których możesz spróbować poćwiczyć jazdę zestawem, zanim kupisz przyczepę.
Na niektórych z większych pokazów, targów przyczep kempingowych jest okazja spróbować holować przyczepę kempingową pod okiem profesjonalnego instruktora.

Wymagania dotyczące prawa jazdy

Zdolność do legalnego holowania przyczepy kempingowej będzie zależeć od posiadanego prawa jazdy, uprawnienie do kategorii na prawie jazdy określi typ przyczepy, którą możesz holować.

Prawo jazdy kat. B. uprawnia do prowadzenia pojazdów o DMC do 3,5 tony (3500 kg) oraz do kierowania zestawem, auto i przyczepa lekka (dmc mniejsze bądź równe 750 kg), przyczepa ciężka (większe od 750 kg).

Skrót dmc to dopuszczalna masa całkowita.

  1. Przykładowy zestaw nr 1
    Pojazd holujący (dmc do 3,5 tony) oraz przyczepa lekka (dmc mniejsze bądź równe 750 kg).
    Daje nam to wynik 4250 kg, warto zaznaczyć, że samo auto nie może przekraczać 3,5 tony, już z bagażami, ładunkiem i pasażerami.
  2. Zestaw 2, pojazd (dmc do 3,5 tony) oraz z przyczepą inna niż lekka (MMC większe od 750 kg), o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony.

Samochód ciągnący przyczepę kempingową

Holowanie przyczepy znacznie zwiększa nacisk na ograniczenia bezpieczeństwa każdego samochodu. Bardzo ważne, aby samochód był w doskonałej kondycji mechanicznej, ze szczególnym uwzględnieniem hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia, opon, a przede wszystkim układu chłodzenia.

Wypoczęty kierowca to czujny kierowca

Nawet jeśli jedziesz stosunkowo wolno, holowanie przyczepy kempingowej jest męczące. Musisz się bardziej skoncentrować niż gdy nie zwykle, zapewnienie dodatkowej przestrzeni na drodze, miejsce na dodatkowe hamowanie i przyspieszanie ciężkiego zestawu oraz zachowanie czujności na kołysanie przyczepy, nic dziwnego, że łatwo się zmęczyć. Należy zawsze być wypoczętym, korzystając z okazji do regularnych postojów na odpoczynek, zaplanuj przerwę co dwie godziny i trzymaj się ich. Same energetyki, kawa i batony czekoladowe to za mało, musisz mieć wystarczająco dużo odpoczynku w ciągu dnia. A jeśli wybierasz się na kilkudniową wycieczkę, upewnij się, że co noc otrzymujesz wysokiej jakości sen.

Lista kontrolna

Podobnie jak pilot przeprowadzający kontrole przed lotem, należy zawsze przeprowadzać kontrole przed holowaniem. Zbyt łatwo jest się rozproszyć lub być w sytuacji, w której się spieszysz (na przykład trzeba się spakować w strugach deszczu) i przegapić coś ważnego. Taka rutynowa kontrola zajmie Ci mniej niż kilka minut.

  • Sprawdź, czy połączenie elektryczne i łańcuchy sprzęgła są prawidłowo umiejscowione i bezpieczne.
  • Czy hamulec ręczny przyczepy kempingowej jest wyłączony.
  • Odłącz zasilanie, wodę i ścieki, wyłączyć butlę z gazem.
  • Obejdź przyczepę, sprawdzając, czy wszystkie okna są zamknięte, kliny pod koła są zdjęte, a nogi stabilizatora narożnika są podniesione.
  • Odsuń się i spójrz na górę przyczepy, aby upewnić się, że luki i antena są zabezpieczone.
  • Rzuć okiem do wnętrza przyczepy, aby zobaczyć, że wszystko jest pozamykane, i posprzątane.
  • Na koniec poproś swoją lepszą połowę, aby sprawdziła, czy tylne światła furgonetki działają, w tym podświetlanie tablicy rejestracyjnej i gotowe.

Poznaj wymiary swojego zestawu

Przed wyruszeniem w podróż zmierz wysokość i szerokość przyczepy, uwzględnij anteny, rowery itp. Większość kierowców nie jest przyzwyczajona do takiego gabarytu i zapomina o wysokości pod mostami, gałęziami zwisającymi nad drogą lub próbują wjeżdżać na parkingi podziemne. Jeśli jednak holujesz przyczepę kempingową lub masz bagażnik na dachu, musisz być świadomy gabarytu i zwracać uwagę na znaki o niskim prześwicie na drogach publicznych i prywatnych. 

Opony do przyczep kempingowych

Opony w przyczepie muszą być takie same, mieć dobry bieżnik i brak widocznych pęknięć na ścianach bocznych. Zalecane ciśnienie w oponach powinno być utrzymywane na poziomie ciśnienia zalecanego przez producenta przyczepy kempingowej lub producenta opon.

Manewrowanie przyczepą kempingową

Cofanie z przyczepą kempingową to umiejętność, której musisz się nauczyć przed wyjazdem, w otoczeniu, które znasz i kiedy nie odczuwasz presji. Podczas cofania przyczepy kempingowej bardzo ważne jest, aby się nie spieszyć. Najpierw zbadaj obszar, po którym będziesz jechać. Czy na ziemi są jakieś niskie gałęzie, wystające studzienki lub inne trudno widoczne przeszkody. Następnie należy pamiętać o obróceniu kierownicy w przeciwnym kierunku, w którym chcesz jechać przyczepą, i powolnym cofaniu się. Nie cofaj zbyt szybko – im wolniej, tym lepiej, przy możliwie najmniejszych kącie układu kierowniczego.

Szeroko w zakrętach

Podczas skręcania przyczepa kempingowa skręca krótszą drogą niż pojazd, trzeba o tym zawsze pamiętać. Problemowi temu można zaradzić, wybierając najszerszą możliwą ścieżkę pokonania zakrętu. Wkrótce nabierzesz wyczucia i zdasz sobie sprawę, że czasami (np. Na wąskich podmiejskich drogach) jedynym sposobem na zrobienie zakrętu jest skorzystanie z obu pasów drogi. W takich przypadkach najlepiej jest po prostu zatrzymać się i poczekać, aż minie nadjeżdżający ruch.
Ronda wymagają również innej techniki kierowania w przypadku holowania, skręcaj później niż zwykle, aby pozostawić przyczepę na prawidłowym torze jazdy.

Zużycie paliwa podczas holowania przyczepy

Podczas holowania przyczepy należy spodziewać się, znacznego wzrostu zużycia paliwa. Również w przypadku ciągłego używania samochodu jako holownik należy spodziewać się jego podwyższonej awaryjności ze względu na duże przeciążenie i szybsze eksploatowanie.

Ruszanie po postoju

Podczas ruszania z postoju nie spiesz się, aby uniknąć gwałtownego przyspieszenia, ponieważ jedynym skutkiem będzie nadmierne zużycie paliwa z dodatkowym ładunkiem. Gdy ruszasz na stromym wzgórzu, w miarę możliwości pozwól przyczepie cofnąć się o kilka metrów z obróconą kierownicą, tak aby samochód i przyczepa były ustawione pod kątem do siebie. To radykalnie zmniejszy obciążenie sprzęgła, ponieważ pierwsze kilka metrów porusza się samochodem, jedynie prostuje przyczepę kempingową i nie ciągnie całej masy.

Hamowanie z przyczepą kempingową

Jeśli jedziesz pierwszy raz, możesz niemiło się zaskoczyć dłuższą drogą hamowania. Kiedy holujesz, musisz dać sobie więcej czasu, i miejsca na wszystkie manewry. Najlepiej jest hamować wcześniej niż zwykle i prawdopodobnie przyspieszenie będzie również wolniejsze z przyczepą kempingową z tyłu.

Przewożenie pasażerów w przyczepie

Nigdy nie przewoź pasażerów w przyczepie kempingowej, gdy ją holujesz. Wszyscy pasażerowie powinni znajdować się w aucie. Mówi o tym art. 63 Ustawy Prawa o ruchu drogowym.

Unikaj dużych ciężarówek

Uderzenie wiatrem przez ciężarówki może popychać przyczepę kempingową i powodować kołysanie, więc dostosuj swój styl jazdy w obliczu tych problemów. Kiedy wyprzedza cię ciężarówka, odsuń się od niej jak najdalej, zwolnij pedał gazu, przygotuj się na podmuch wiatru i po prostu puść TIRA przodem.

Ta sama zasada dotyczy obszarów o silnym wietrze: zwolnij i przygotuj się na podmuchy wiatru.

Holowanie przyczepy kempingowej, problemy

Najniebezpieczniejszą rzeczą, która może przytrafić się kierowcy na drodze, jest rozkołysanie się przyczepy kempingowej tzw. wężykowanie.

Film z makietą samochodu ciągnącego przyczepę z ładunkiem. Co najmniej 60% ładunku musi znajdować się z przodu naczepy.
Jeśli z tyłu znajduje się zbyt duży ciężar, może się on rozkołysać przyczepę, co doprowadzi do utraty kontroli nad pojazdem.

Na pomoc przychodzą nowoczesne zaczepy ze stabilizatorem. Trzeba też pamiętać o prawidłowym rozłożeniu ładunku w przyczepie. Jeśli masz kombinację przyczepy kempingowej i samochodu, która nadal się kołysze, powinieneś skonsultować się z ekspertami w celu rozwiązania problemu.

Wreszcie, jeśli nadal niepokoi Cię holowanie przyczepy kempingowej powinieneś, rozważyć kurs doskonalenia jazdy. Nauczy Cię to, jak wprowadzić porady zawarte w tym artykule, ale z pomocą i praktycznymi wskazówkami doświadczonego nauczyciela.

Masz jakieś świetne wskazówki dla tych, którzy dopiero zaczynają karawaning? Daj nam znać w komentarzach poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *