Holowanie przyczepy kempingowej, wskazówki dla początkujących

Holowanie przyczepy kempingowej, wskazówki dla początkujących

Holowanie przyczepy kempingowej po raz pierwszy może wydawać się przerażającą perspektywą, ale nie musi tak być. To nic trudnego, jeśli przestrzegasz podstawowych wskazówek bezpieczeństwa.

Jeśli myśl o holowaniu uniemożliwia ci zakup przyczepy kempingowej, są miejsca, w których możesz spróbować poćwiczyć jazdę zestawem, zanim kupisz przyczepę.

Na niektórych z większych pokazów, targów przyczep kempingowych jest okazja spróbować holować przyczepę kempingową pod okiem profesjonalnego instruktora.

Odpowiednie prawo jazdy

Twoja zdolność do legalnego holowania przyczepy kempingowej lub przyczepy będzie zależeć od posiadanego prawa jazdy, a uprawnienie do kategorii na prawie jazdy określi typ przyczepy, którą możesz holować.

Prawo jazdy kat. B. uprawnienia do prowadzenia pojazdów o DMC do 3,5 tony (3500 kg) oraz do kierowania zestawem, auto i przyczepa.
Zestaw 1, pojazd (DMC do 3,5 tony) oraz przyczepa lekka (MMC mniejsze bądź równe 750 kg)
Zestawem 2, pojazd (DMC do 3,5 tony) oraz z przyczepa inna niż lekka (MMC większe od 750 kg), o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony.

Samochód ciągnący

Holowanie przyczepy znacznie zwiększa nacisk na ograniczenia bezpieczeństwa każdego samochodu. Bardzo ważne jest, aby samochód był w doskonałej kondycji mechanicznej, ze szczególnym uwzględnieniem hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia, opon, a przede wszystkim układu chłodzenia.

Lista kontrolna

Podobnie jak pilot przeprowadzający kontrole przed lotem, należy zawsze przeprowadzać kontrole przed holowaniem. Zbyt łatwo jest się rozproszyć lub być w sytuacji, w której się spieszysz (na przykład trzeba się spakować w strugach deszczu) i przegapić coś ważnego. Taka rutynowa kontrola zajmie Ci mniej niż kilka minut.

  • Sprawdź, czy połączenie elektryczne i łańcuchy sprzęgła są prawidłowo umiejscowione i bezpieczne.
  • Czy hamulec ręczny przyczepy kempingowej jest wyłączony.
  • Odłącz zasilanie, wodę i ścieki, wyłączyć butlę z gazem.
  • Obejdź przyczepę, sprawdzając, czy wszystkie okna są zamknięte, kliny pod koła są zdjęte, a nogi stabilizatora narożnika są podniesione.
  • Odsuń się i spójrz na górę przyczepy, aby upewnić się, że luki i antena są zabezpieczone.
  • Rzuć okiem do wnętrza przyczepy, aby zobaczyć, że wszystko jest pozamykane i posprzątane
  • Na koniec poproś swoją lepszą połowę, aby sprawdziła, czy tylne światła furgonetki działają, w tym podświetlanie tablicy rejestracyjnej i gotowe.

Poznaj wymiary swojego zestawu

Przed wyruszeniem w podróż zmierz wysokość i szerokość przyczepy, uwzględnij anteny, rowery itp. Większość kierowców nie jest przyzwyczajona do takiego gabarytu i zapomina o wysokości pod mostami, gałęziami zwisającymi nad drogą lub próbują wjeżdżać na parkingi podziemne. Jeśli jednak holujesz przyczepę kempingową lub masz bagażnik na dachu, musisz być świadomy gabarytu i zwracać uwagę na znaki o niskim prześwicie na drogach publicznych i prywatnych. 

Opony do przyczep kempingowych

Opony w przyczepie muszą być takie same, mieć dobry bieżnik i brak pęknięć w ścianach bocznych. Ciśnienie w oponach musi być utrzymywane co najmniej na poziomie ciśnienia zalecanego przez producenta przyczepy kempingowej lub producenta opon.

Manewrowanie przyczepą

Cofanie z przyczepą kempingową to umiejętność, której musisz się nauczyć przed wyjazdem, w otoczeniu, które znasz i kiedy nie odczuwasz presji. Podczas cofania przyczepy kempingowej bardzo ważne jest, aby nie spieszyć się. Najpierw zbadaj obszar, po którym będziesz jechać. Czy na ziemi są jakieś niskie gałęzie, wystające studzienki lub inne trudno widoczne przeszkody. Następnie należy pamiętać o obróceniu kierownicy w przeciwnym kierunku, w którym chcesz jechać przyczepą, i powolnym cofaniu się. Nie cofaj zbyt szybko – im wolniej, tym lepiej, przy możliwie najmniejszych kącie układu kierowniczego.

Szeroko w zakrętach

Podczas skręcania przyczepa kempingowa skręca krótszą drogą niż pojazd, trzeba o tym zawsze pamiętać. Problemowi temu można zaradzić, wybierając najszerszą możliwą ścieżkę pokonania zakrętu. Wkrótce nabierzesz wyczucia i zdasz sobie sprawę, że czasami (np. Na wąskich podmiejskich drogach) jedynym sposobem na zrobienie zakrętu jest skorzystanie z obu pasów drogi. W takich przypadkach najlepiej jest po prostu zatrzymać się i poczekać, aż minie nadjeżdżający ruch.
Ronda wymagają również innej techniki kierowania w przypadku holowania, skręcaj później niż zwykle, aby pozostawić przyczepę na prawidłowym torze jazdy.

Zużycie paliwa podczas holowania

Podczas holowania przyczepy należy spodziewać się wzrostu zużycia paliwa. Również w przypadku ciągłego używania samochodu do holowania należy spodziewać się jego podwyższonej awaryjności ze względu na duże przeciążenie i mocniejsze eksploatowanie.

Ruszanie po postoju

Podczas ruszania z postoju nie spiesz się, aby uniknąć gwałtownego przyspieszenia, ponieważ jedynym skutkiem będzie nadmierne zużycie paliwa z dodatkowym ładunkiem. Gdy ruszasz na stromym wzgórzu, w miarę możliwości pozwól przyczepie cofnąć się o kilka metrów z obróconą kierownicą, tak aby samochód i przyczepa były ustawione pod kątem do siebie. To radykalnie zmniejszy obciążenie sprzęgła, ponieważ pierwsze kilka metrów porusza się samochodem, jedynie prostuje przyczepę kempingową i nie ciągnie całej masy.

Hamowanie z przyczepą kempingową

Jeśli jedziesz pierwszy raz możesz niemiło się zaskoczyć większą drogą hamowania. Kiedy holujesz, musisz dać sobie więcej czasu i miejsca na wszystko. Najlepiej jest hamować wcześniej niż zwykle i prawdopodobnie przyspieszenie będzie również wolniejsze z przyczepą kempingową z tyłu.

Przewożenie pasażerów w przyczepie

Nigdy nie przewoź pasażerów w przyczepie kempingowej, gdy ją holujesz. Teoretycznie legalny jest transport zwierząt, ale zdecydowanie nie jest to zalecane.

Unikaj dużych ciężarówek

Uderzenie wiatrem przez ciężarówki może popychać przyczepę kempingową i powodować kołysanie, więc dostosuj swój styl jazdy w obliczu tych problemów. Kiedy wyprzedza cię ciężarówka, odsuń się od niej jak najdalej, zwolnij pedał gazu, przygotuj się na podmuch wiatru i po prostu puść TIRA przodem.

Ta sama zasada dotyczy obszarów o silnym wietrze: zwolnij i przygotuj się na podmuchy wiatru.

Kołysanie, wężykowanie

Najniebezpieczniejszą rzeczą, którą może przytrafić się kierowcy, jest rozkołysanie się. Dzięki dostępnym nowoczesnym zaczepom stabilizującym ładunek, odpowiednio skonfigurowanej i załadowanej przyczepie kempingowej kołysanie jest prawie wyeliminowane. Jeśli masz kombinację przyczepy kempingowej i samochodu, która nadal się kołysze, powinieneś skonsultować się z ekspertami w celu rozwiązania problemu.

Jeśli twoja przyczepa zaczyna się kołysać, zwolnij (po prostu zwolnij pedał przyspieszenia, nie dotykaj hamulców), włącz sterowanie hamulcem elektrycznym i dodaj gazu, aby przywrócić przyczepę do równowagi.

Wreszcie, jeśli nadal niepokoi Cię holowanie przyczepy kempingowej, powinieneś rozważyć kurs. Nauczy Cię to, jak wprowadzić porady zawarte w tym artykule, ale z pomocą i praktycznymi wskazówkami doświadczonego nauczyciela.

Masz jakieś świetne wskazówki dla tych, którzy dopiero zaczynają karawaning? Daj nam znać w komentarzach poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *